Saturday, August 25, 2012

Cerita Raya

Cerita raya kami tak adalah best sangat...hari raya ke-5 saya demam raya..teruk jugak laa...sampaikan semua hal anak ensik suami yang uruskan..dari mandikan, pakaikan baju, bagi makan & tidur semua dia uruskan..saya pulak tidur jer berselimut...memang sejuk teramat sampaikan hari ni pun terasa lagi demam & ditemani dengan teman saya iaitu Panadol...

Last minit sebelum raya, my sis (chik Lin) call, ask for sate ayam or daging!!!
ok lah kalau dah nak buat tu, kami on jer..yang urus pasal upacara pembelian daging lembu ni en hubby...tapi amat mengecewakan & mendukacitakan yang daging yang dibeli penuh dengan tahi lembu & baunya pun amat meloyakan...kami tak boleh nak buat apa lagi melainkan pergi balik kat gerai yang jual daging tu & minta balik duit..ialah RM22/kg kalau dah 3kg dah RM66. Nasib baik penjual tu ok & pulangkan balik duit kami & minta maaf banyak2 &dia tak tahu menahu pasal daging tu macam tu disebabkan dia tolong jual sahaja...

On the way nak balik dari Gaal ke Jerteh, alhamdulillah ada lagi gerai yang jual daging..kami beli daging kat situ la..kali ni kami lebih berhati-hati & tak nak kejadian yang sama berulang dah..
menurut ayah mentua saya, maybe diorang jual daging lembu yang dilanggar kereta or lembu yang dah mati tampa sembelih...sebab tu usus lembu pecah & terkena daging...entahlah...

Berbalik pada citer raya, malam raya kami beraya di gong nering sampai pukul 11.30 malam, siapkan satey ayam & daging yang memang saya perap sejak petang lagi..selepas bakar kami balik ke rumah ada misi lain pulak..saya kena buat nasi minyak untuk family belah hubby lak untuk santapan di pagi raya...balik tanpa rehat & my hubby tidokan Rizqi saya masak gulai ayam, sambal belacan & nasi minyak..sampai pukul1 pagi baru selesai semuanya..alhamdulillah, siap jugak nasi minyak saya walaupun buat dalam keadaan yang penat teramat....
dua ekor ayam bukannya banyak sebab ayam memang saya dah cuci awal-awal sehari sebelum tu....

Pagi raya kami beraya di rumah kami sendiri @ Home sweet home... my hubby nak sembahyang raya kat masjid kayu seberang Jerteh... pukul 9.30 pagi baru angkut nasi minyak ke lak lok & beraya di sana sampai pukul 1.00petang...

balik ke rumah kami dulu mandi & basuh periuk baru lah ke Gong Nering beraya dengan family saya pulak...dalam 2.30p.m kami ke Gong Nering

memandangkan pagi raya ke-2 kakak saya kak lin dah nak balik kerumah mentua kat Kuantan, kami decided nak bakar ikan malam raya pertama...walaupun penat...

ikan 2 ekor jer, udang 1 kg, buat ala kada sahaja janji happy...

Picture ni diambil masa maghrib dah..saya memang penat time ni. tak cukup tidur...

ni masa last minute shopping!!Rizqi tidur kepenatan!!!

No comments:

Post a Comment