Thursday, July 14, 2011

KelaHiran RizQi ArsyaD



RizQi Arsyad 3rd Day


Dah Lama aku xpost kat bLog aku nie..last post 28mei, sehari sebelum bersalin..

Pengalaman bersalin kat Rizqi agak ngeri jugak, almaklum anak pertama.Pada 28 mei 2011, masa tu aku sorang diri kat rumah & tengah berfesbuk laa..hehehe, aku keluar darah, tapi aku buat xhirau la becoz xsakit.lebih kurang pukul 11pagi, aku chat ngan my friend yg dah ada pengalaman bersalin ni,kak jue,dia nasihat aku gi hospital coz dia kata aku dah sampai tanda nak bersalin, kalau ikut due, lagi 2minggu..aku call my mum yg masa tu ke pangkalan kubur, my mum paksa suruh g hospital cepat walaupun xsakit, apalagi, call my hubby laaa suruh balik kerja cepat, aku pulak hari sabtu mmg xbekerja.

pukul 1.30sampai kat Hospital Jerteh, nurse cakap aku lambat lg nak bersalin coz jalan baru terbuka 1cm...tapi kn tahan kat wad coz aku turun darah, (kutuban darah).pukul 6ptg, waktu melawat my MIL dtg & cakap knp cepat sangat datang hospital, biar jer la dulu.aku cakap aku takut coz banyak darah yg keluar..

lbh kurang pukul 7 aku dah mula sakit, char ko teow yg my hubby beli pon aku xselera nak makan dah..pukul 9, doc check & baru terbuka 2cm...tapi sakit makin kuat sampai xtertahan, hanya allah yg tahu sakit masa tu, aku pulak xhenti2 ulang alik ke tandas, cuci muka, maklum la Hospital kerajaan xboleh ada peneman..my hubby mmg tunggu kat luar & tido kat hospital malam tu.

pukul 12 tgh malam, kesakitan makin bertambah, aku mengerang atas katil, timbul rasa kesal di hatiku mengenai hospital kerajaan ni, bila aku beritahu nurse yg bertugas aku xtahan sakit boleh diorg jawab "pergi la labour room, xkan awak nak beranak atas katil nie" mengalir air mata aku time tu, kerja jururawat nie kerja mulia, tapi masih ada yg xberhati perut mcm tu...aku bertahan lagi sampai pukul 2.45pagi kesakitan tu sambil bermain sms dengan hubby & memberitahunya aku mmg dah xtahan sakit..suami suruh sabar dan beritahu nurse..aku dah mula cuak bila nak beritahu nurse lagi..dalam aku mengerang & menahan kesakitan tu, pukul 2.45 air kutuban aku pecah bercampur darah, apalagi, cepat2 akua mabil pakaian baby & kain lampin dan berjalan menuju labour room yg agak jauh jugak.menitik darah+air atas simen sewaktu aku berjalan menuju labour room.mintak w.chair, nurse xkasi dia cakap jalan jer la..

sampai kat labour room, dah terbuka 6cm..suruh nurse panggil my hubby, 3x bagitahu baru panggil.3.15 a.m baru my hubby masuk & 3.30 a.m lahir la putera yg kami nanti2kan RizQi Arsyad mohd Yusry....lepas bersalin tu ada jugak nurse yg leteri aku katanya aku menerang ikut perasaan sebab tu banyak jahitan..bayangkan kita baru lepas bersalin, boleh pihak jururawat meleteri kita..agak gila kan????masa kn jahit tanpa bius pun aku kn lagi..masa aku mengadu sakit, nurse yg menyambut kelahiran putera kami cakap "xpayah mengadu sakit, saya pon pernah bersalin jugak"...baju yg aku pakai kn darah pon dia leteri jugak..aku jadi cuak teramat dengan Hospital jerteH.. xtahu knP????mmg benci, walaupun My SIL nurse kat Hospital Jerteh, aku mengadu semua kat dia & dia pun akui mmg mcm tuuu...

pukul 5 a.m aku di hantar ke wad post natal, masa tu adik aku azie teman, masa tu nurse paksa aku mandi, bila aku cakap aku pening, dia paksa jugak...pukul 7, adik aku dah kn keluar dah.kesian my bby kn tinggal masa aku mandi.kalau aku kaya, aku nak jer bersalin kat Hospital Swasta, baru aku xsakit jiwa kenang kan gelagat nurse yg menyakitkan hati...

No comments:

Post a Comment